fredag den 27. januar 2012

Der skal gøres noget NU!

Der er ikke mere fossilt brændstof i verden om 70 år. Fossilt brændstof dækker omkring 90% af verdens energiforbrug. Hvad gør vi? Svaret er enkelt. Vi må enten vælge den ustabile, vedvarende energi, og arbejde på at gøre den mere stabil, eller vælge den ekstremt-livsfarlige atomenergi, og arbejde på at gøre den mere sikker. 

Verden,
hele verden, burde fokusere en hel del mere på problemet end de allerede gør. For slet ikke at tale om global opvarmning, jeg mener vi har brug for ændringer nu! Ikke om 70 år hvor det måske allerede er for sent, og vi ikke kan lave det om. Det er jo ikke om 70 år vi skal starte med at skabe løsninger, det er om 70 år der skal være en løsning klar! 

Jeg mener, der er brug for, at politikerne i højere grad sammentænker problematikkerne omkring global opvarmning og energi. I kampen for at nedbringe CO2-udslippet burde de også tage stilling- og udvikle metoder til, hvordan atomkraftværkerne kan gøres sikrere, og vedvarende energi mere stabilt, sådan så de to energikilder kan bruges i stedet for fossilt brændstof. På den måde sænker vi både CO2-udslippet og prøver at dreje væk fra brugen af fossilt brændstof, som vi snart løber tør for. 

Fordelen ved atomenergi er, at det skaber ekstremt meget energi. Til gengæld er det farligt og atomkraftværket kan eksplodere, hvis ikke atomreaktoren bliver afkølet. Tænk bare på katastrofen i Japan.
Japan blev jo ramt af et jordskælv, som satte en af Japans atomkraftværkers kølesystemer ud af drift, hvilket medførte, at reaktoren nedsmeltede, trods teknikerne, der prøvede at stoppe det ved at pumpe vand ind i systemet.
Vedvarende energi derimod, er absolut sikkert, det er desværre bare ustabilt, fordi solen ikke altid skinner, og vinden ikke altid blæser. 
Så det virkelige spørgsmål er, hvordan sikrer vi at have udviklet stabile og sikre energikilder til om 70 år, hvor det fossile brændstof er brugt op. Eller skal vi måske finde på helt andre former for energi, som vi slet ikke har tænkt på, som fx magnetisme? En ting er sikkert, der skal gøres noget
nu!

5 kommentarer:

  1. hvad kan du selv gøre?? det er nemt, bare at fortælle hvad politikerne skal gøre bedre og hvad de burde gøre. men start med dig selv, hvad kan du gøre??. hvad med de andre lande?? man bliver også nød til at tage stilling til andre landes klimaproblemer. det er svært for os i Danmark at gøre en forskel, hvis der ikke bliver gjort noget i andre lande...

    SvarSlet
  2. Jeg har skam også selv tænkt mig at gøre en masse ting. Jeg cykler allerede fra og til skole hver dag, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at gøre ligegyldigt hvad, så jeg ikke også forurener miljøet, med 1 ekstra bil. Og så har jeg tænkt mig, at i fremtiden at installere solceller på mit fremtidige hus's tag.

    SvarSlet
  3. Hvorfor er alle de vedvarende energityper så ustabile? Hvad med vandenergi? Hvis man har vandet er det da en stabil energiforsyning? Og hvad med geotermi (jordenergi)? Fair nok, det er ikke helt vedvarende, men ville det ikke også kunne bruges? Det er også stabilt.

    SvarSlet