fredag den 27. januar 2012

Er vores fremtid i fare?


Vi udnytter fossile brændstoffer som olie, kul og naturgas som aldrig før. Vi tænker ikke over hvor meget fossile brændstoffer fylder i vores dagligdag. Vi bruger det som om vi havde en uendelig kilde af det.
Man har dog regnet ud at der kun vil være 70 år tilbage af fossile brændstoffer.
Vi bruger kæmpe mængder af det til både hus og bil.
Det er meget bekymrende, for vi er jo klar over at vi ikke kan blive ved med at leve i denne  ”forbrugerfest”, men hvorfor gør vi så ikke noget? Fossile brændstoffer ville jo være en genial måde at udvinde energi på, hvis bare ikke det var så miljøskadeligt. Fossile brændstoffer er meget effektivt og man kan godt forstå at man har udvundet det siden 1700-tallet. Men nu i dag hvor vi godt er klar over hvor skadelige og endelige fossile brændstof­fer er føles det ikke som den samme gode ide.

Vi har endda ideerne til at skabe et produkt der er godt for miljøet. Og massere af ideer som f.eks. biler som kører på solenergi, som min klasse og jeg fik demonstreret på naturskolen i Raadvad. Hvis bare soldrevne biler blev brugt væsentligt mere i de lande hvor solen skinnede generelt mere ville vi allerede være kommet langt.
Men der kan være problemer med mange gode ideer. Soldrevne biler bliver ikke brugt i dag, på grund af at man ikke kan køre om natten uden solens stråler.
Jeg er sikker på dette problem vil kunne løses når batterier er blevet bedre.

Fossile brændstoffer findes i jorden og er et organisk materiale. Det er dannet af plank­ton, planter og dyr, som levede i havet og på landjorden for over 50 millioner af år siden og er blevet presset tæt sammen igennem årene. Problemet med fossile brændstof­fer er dog at det er endeligt, altså at der kun er det i jorden som der er. Et større problem med afbrænding af fossile brændstoffer er at det skader miljøet utro­ligt meget, faktisk er CO2 tallet steget så meget at det er det højeste i de sidste 30 millioner år. Vi er jo alle sammen klar over at dette ikke kan vare ved. Men hvorfor er det så ikke sket noget endnu?
For så længe vi brænder fossile brændstoffer af, sender vi store mængder drivhusgasser som kuldioxid, metan og lattergas til atmosfæren. Som giver global opvarmning.  

Af: Emilie Lav


8 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Ja, det synes jeg du har ret i, Emilie, der burde blive gjort noget ved det, så vores fremtid ikke kommer i fare! Problemet (som du også indirekte nævner) er jo, ingen vil gøre noget ved det, selvom de siger det! Ingen vil kører mindre i bil eller skære ned på visse bekvemligheder selvom vi kender betingelserne!

    SvarSlet
  4. Det behøvede man heller ikke! Hvis bare vi brugte vedvarende energi ville det ikke være nødvendigt at ændre særlig meget i vores vaner! Men det er en dyr overgang fra fossile til vedvarende energi! Derfor sker der ikke noget!!!

    SvarSlet
  5. Det er godt vi er enig! Men kan ikke se hvorfor du ikke tror at nogen vil bruge El-bilen, eller spare på deres forbrug af kørsel!
    Er vi alle ikke alle sammen dybest set indstillet på at spare på vores CO2 udslip! Eller er det kun dig der ikke vil køre mindre i din bil?

    SvarSlet
  6. Du har så meget ret Alina Koch! hvorfor sker der ikke noget!!!

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Jeg har skam også selv tænkt mig at gøre en masse ting. Jeg cykler allerede fra og til skole hver dag, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at gøre ligegyldigt hvad, så jeg ikke også forurener miljøet, med 1 ekstra bil. Og så har jeg tænkt mig, at i fremtiden at installere solceller på mit fremtidige hus's tag.

    SvarSlet