fredag den 27. januar 2012

Vores klima - dit valg.

Kloden bliver varmere og varmere, og det kommer til at medføre gigantiske problemer for naturen og mennesker! Det er nu vi skal reagere for at forhindre flere katastrofer. Verdens ledende klimaforskere er enige om, at CO2 fra afbrændingen af fossile brændsler, såsom kul, olie og naturgas, er hovedårsagen til den øgede drivhuseffekt. Orginitationer som "Greenpeace" mener at brugen af de fossile brændsler skal stoppes hurtigst muligt og der skal startes med kul som udleder allermest CO2. Men samtidig syntes jeg ikke vores samfund liner særligt meget op til at vi skal være miljøvenlige. Jeg har altid taget toget, siden jeg var lille - da gjorde jeg det sammen med min mor da hun ikke har kørekort. Det er jo fantastisk at benytte den offentlige transport, men det er virkelig grænseoverskridende dyrt. For at tage et eksempel koster et 2 zoner + et 3 zoners kort, som jeg som et barn skal bruge for at komme ind til byen 170 kroner hvilket betyder at en enkel tur frem og tilbage til byen koster cirka 42 kroner og med billetter skal du betale 60 kroner. For at sammenligne det med benzin priserne, der er cirka 17 km indtil byen - det vil sige at en enkel tur frem og tilbage vil koste cirka 30 kroner (varierende). Selvom det ikke lyder af meget er der en markant forskel, og når man tænker på hvor meget biler forurener - er det virkelig svært at tage pris forskellene seriøst. Og hvad med klima topmødet i 2009, der kom ikke ligefrem en konklusion ud af det. Det mest mindeværdige der skete den aften var vores ex-statministers lur. Vi går og lader som om at vores ry som klima venlige passer, men gør det nu alligvel også det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar